OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Encyklopedie » Tofu - co to je?

TOFU - co to je?

Velmi zjednodušeně se dá říct, že tofu je sojový sýr či tvaroh.

Tofu je sojový sýr či tvaroh a vyrábí se podobně jako sýr, jen se jako výchozí surovina vezme sojové mléko, respektive sojový nápoj získaný ze sojových bobů, který se vysráží různými syřidly (pomocí mořské soli nigari nebo sádry) a sójová bílkovina se nechá srazit. Tofu je tedy ryze rostlinného původu, a proto je tolik vyhledáváno především lidmi, kteří maso či živočišnou stravu nejí, a nebo lidmi, kteří se chtějí stravovat zdravě.

Historie

Sója pochází z Asie a podle čínské tradice sójové boby patřily k pěti posvátným čínským plodinám už za císaře Šeng-Nunga, který je zmiňuje ve svém rukopise z r. 2838 př. n. l.. Jiní historici posouvají vstup sóji na scénu o něco později, ale od r. 300 př. Kr. je sója společně s prosem ve starých čínských písemnostech opakovaně zmiňována jako hlavní zemědělská plodina v severní Číně.

Již starověcí číňané dokázali vymyslet obdivuhodné množství sójových jídel, mimojiné vymačkávali z namočených bobů tekutinu, kterou používali jako alternativu čaje a použivaly ji i kojící matky na podporu tvorby mléka. Do Evropy se pak soja dostala kolem 16. století a následně i do USA. Tofu se v Asii přezdívá také "maso bez kostí".

Výrobky z tofu

Příchutí tofu už dnes seženeme nespočet: natural – přírodní, neochucené, uzené, speciální technologií vyuzené tofu natural, česnekové, marinované, smažené, kořeněné, bylinkové...
 Vyrábějí se i různé salámy, karbanátky, pomazánky, párečky, ba i tofu salát, k dostání je i sekaná, utopenci, paštiky.

VÝŽIVOVÉ HODNOTY

Vynikající vlastností tofu, jíž si všichni cení, je jeho úžasná schopnst přejímat chutě v pokrmech a především jeho vysoký obsah bílkovin. Tím je velmi vhodný i pro dietní plán v ketodietě, kterou vám vhodně na míru měl být schopen správně sestavit specializovaný výživový poradce. Tyto sojové bílkoviny, narozdíl od ostatních luštěnin, jsou velmi dobře stravitelné. Proto se často o tofu mluví jako o náhradě masa.

Co je ale nutno zmínit, je, že ačkoliv sójová bílkovina obsahuje velké množství bílkovin, které mají vhodné aminokyselinové složení s vysokým podílem esenciálních aminokyselin, je chudá na sirné aminokyseliny (které jsou například ve vejci).

Výhoda tofu je také v tom, že neobsahuje nasycené mastné kyseliny a cholesterol jako právě maso živočišné. A tak je pro zdraví mnohem vhodnější. Naopak obsahuje prospěšné nenasycené mastné kyseliny a vlákninu. Také se v tofu ukrývají vitaminy skupiny B a minerální látky, jako je vápník, železo a hořčík.

Sója dále obsahuje velmi diskutované fytoestrogeny, které mají schopnost upravovat u lidí hormonální nerovnováhu. U žen se podílí na snížení rizika – např. rakoviny prsu, snižují vedlejší projevy přechodu u žen, či slouží jako prevence před osteoporózou. Přírodní tofu obsahuje ve 100 gramech přibližně:

  • Energetická hodnota: 471 kJ / 112 kcal
    - Bílkoviny: 15,5 g
    - Tuky: 2,4 g
    - Sacharidy: 6,9 g

Využití TOFU

Příprava tofu je nenáročná a rychlá, což jistě každý kuchař ocení. Měkké tofu (které u nás stále není příliš běžné) se hodí pro výrobu zálivek, omáček, zmrzlin a koláčů. Pevné tofu můžeme nakládat, opékat na tuku, grilovat, udit, péct. Uzené tofu je určené i k přímé konzumaci, ostatní stačí pouze napařit. Přírodní tofu například marinujeme v nejrůznějších nálevech (např. 2 lžíce sójové omáčky, 2 lžíce citrónové šťávy, 3 rozetřené stroužky česneku, 1 lžíce oleje a hořčice) po dobu 15 minut nakrájené na plátky nebo kostičky a nebo povaříme ve vývaru ze zeleniny, dochuceném sójovou omáčkou.

Pokud použijeme ochucené tofu, nemusíme jej již marinovat, ani vařit.

  

Zdroj: cs.wikipedia.org a http://vegetarian.blog.cz


 

TOP produkty

Aktuality

Miso

29.5.2016

Miso je fermentovaná vyzrálá pasta ze sojových bobů, soli a určitého druhu obilí. Slovo miso znamená doslova „pramen chuti“. MI znamená „chuť“ nebo „koření“, SO znamená „pramen“.

Chalva

28.5.2016

Chalva je nejenom přínosným zdrojem vitamínů a dalších cenných živin, ale také se výborně hodí jako zdravé mlsání do diet. Chalva patří mezi delikatesy, obsahuje mnoho bílkovin, sacharidů i zdravých tuků, což u klasických sladkostí nebývá

Zelený čaj Japan Kukicha 100%

21.5.2016

Úžasný Kukicha čaj je jeden z léčivých japonských čajů. Podporuje obranyschopnost, odkyseluje organismus, detoxikuje tělo, prevence proti rakovině, prevence proti vzniku Diabetu, urychluje ubývání tukové hmoty, snižuje vysoký cholesterol, snižuje hladinu cukru v krvi, odvodňuje a má ještě mnoho jiných léčivých vlastností.

archiv